انواع و مدلهای بنر 

۱ بنر: بنر (BANNER) عبارت از یك تصویر گرافیكی كوچك و معمولاً مستطیلی كه به یك پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود و ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول ۴۶۰ پیكسل (۲) و عرض ۶۰ پیكسل است (NOVAK AND HOFFMAN, 1996). بنرها اولین شكل از تبلیغات بودند كه به طور گسترده در اینترنت مورداستفاده قرار گرفتند و امروزه از معروفترین و پركاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می روند (MOHAMMED ET AL, 2001, P.386).

بنرها معمولاً در فرمتGIF 3، ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می گیرند. كاربر با كلیك كردن بر روی آنها به صفحه ای منتقل می شود كه توضیحـــات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می دهد و یا مستقیماً به پایگاه اینترنتی شركتی كه تبلیغ مذكور را طراحی كرده منتقل می گردد. در حقیقت این مدل از تبلیغات اینتـــرنتی را می توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در روزنامه ها و مجلات تشبیه كرد. بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی كرد:

الف) بنرهای ثابت: این بنرها معمولاً در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند كه ثابت بوده و حركت نمی كنند. قبلاً از این نوع بنرها به دلیل آنكه گمان برده می شد موردتوجه بازدیدكنندگان قرار نمی گیرند كمتر استفاده می گردید. لیكن امروزه تحقیقات نشان داده است كه بعضی كاربران این نوع از بنرها را ترجیح می دهند و به همین دلیل اخیراً استفاده از آنها افزایش یافته است (MINNICK AND MINNICK, 2001).

ب) بنرهای متحرك (انیمیشنی): این نوع بنرها از تركیب چندین بنر ثابت و بــــــا استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند كارتونهای انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند. اندازه و حجم این بنرها نیز معمولاً از بنرهای ثابت بیشتر است. از مزیتهای این نوع بنرها آن است كه می توان با استفاده از آنها پیامهای تبلیغاتی پیچیده تری طراحی كرد و نیز اینكه این بنرها برای كاربران جالب تر بوده و توجه آنان را بیشتر به خود جلب می كند. اما ازطرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را كاهش می دهند (MINNICK AND MINNICK, 2001).
ج) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای): در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارهــا و فناوری های رسانه ای ویژگیها و كاركردهایی را به بنرها اضافه می كنند به گونه ای كه توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می كنند (
PASTORE, 2001). برای مثال بنرهایی وجود دارند كه نخست چند گزینه را برای كاربر نمایش داده (مثلاً سوال درمورد مذكر یا مونث بودن كاربر) و درصورت انتخاب هریك از آن گزینه ها توسط كاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می شود. درحقیقت بنرهای تعاملی نوع پیشرفته تری از بنرهای انیمیشنی بوده و دارای امكانات بیشتری هستند. البته مشكلاتی كه درمورد بنرهای متحرك گفته شد درمورد این بنرها نیز به نحو شدیدتری مطرح است. با وجود این، مشكلات و نیز با وجود هزینه بالاتر برای طراحی آنها اما از آنجا كه طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است (MORGAN STANLEY DEAN WITTER, 2001) لذا شركتها ترجیح می دهند بیشتر از آن استفاده كنند. FLASH و SHOCKWAVE از رایج ترین نرم افزارها برای طراحی بنرهای تعاملی هستند.

جدیداً انتقاداتی نسبت به اثربخشی بنرها وارد شده است. طبق برآوردها نرخ كلیك كردن كاربران بر روی بنرها كه در سال ۱۹۹۴، ۱۰ درصد بوده است در سالهای اخیر به حدود ۳ درصد و بعضاً تا زیر یك درصد هم رسیده است (BULKELEY, 1998, FLYNN, 1999, CHEN, 2001, P.110) . بعضی از دلایل كاهش این نرخ عبارتند از: تبلیغات بیش از حد در اینترنت (غرق شدن كاربران در پیامهای تبلیغاتی) و همچنین كمتر شدن جستجـــــــــوها و پرسه زدن های بی هدف كاربران در اینترنت. به همین دلیل، آژانس های تبلیغاتی سعی كرده اند تا با به كارگیری بنرهای تعاملی، با ویژگیهای جالب و سرگرم كننده و دارای غنای رسانه ای این نرخ را افزایش دهند (KRANHOLD, 1999). به هرحال هنوز بنرها پراستفاده ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها در اینترنت افزوده می شود.