قطار شهری

یکی از متاخرترین وسایل حمل و نقل عمومی که امروزه در تمامی کشورهای صنعتی دنیا روزانه شمار زیادی از افراد را پوشش دهی می کند، مترو یا قطار شهری است. این وسیله به دلیل برخوداری از مزایایی نظیر کاهش حجم ترافیک درون شهری، پاک سازی شهر به دلیل استفاده از نیروی برق، برخورداری از امکان تهویه محیط، قابلیت جابجایی شمار زیادی از مسافران و ... مورد استقبال افراد بی شماری در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است .

پدیده مذکور در ایران از سال 1377 در پایتخت آغاز به کار کرد و تا امروز تهران از سه خط قطار شهری (1و2و5) برخوردار است که این خطوط از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشیده شده اند و با جابجایی حدود دو میلیون مسافر در روز یکی از پر ترددترین نقاط شهر است .
مردمی که از دست ترافیک شهر خسته شده اند، قطار شهری را راهی برای خلاصی از دست انبوه ماشین ها و هوای آلوده شهر و البته برای پیمودن سریع مسیرها می دانند. راهروها آرام ولی پر رفت و آمد هستند.

و اما سابقه بحث و گفتگو پیرامون قطار شهری در ایران که شروع آن از پایتخت (تهران) بوده است به 110سال قبل باز می گردد. این موضوع برای اولین بار در پوشش یک خط راه آهن روزمینی در عهد ناصر الدین شاه مطرح شد. در دهه 50 مطالعات اولیه صورت گرفت و در سال 1377 با بهره برداری از قطار سریع السیر تهران-کرج آغاز به کار کرد و در حال حاضر دارای سه خط اصلی با شماره های 1و2و5 با پنجاه ایستگاه است.

 

LCD دستگاه هوشمند فروش بليط قطار شهری

طبقه بندی زمان پخش آگهی ها و قیمت به ازای هر ثانیه

قيمت پايه

كل زمان اختصاص‌­يافته

(واحد ثانيه)

طول دوره زمانی

(ساعات شبانه روزی)

درجه‌بندی ساعات

1200 تومان

400/23

30/6 الي 9 ـ 16 الي 20

الف

900 تومان

400/14

9 الي 12 ـ 20 الي 21

ب

600 تومان

400/23

30/5 الي 30/6

12 تا 16 الي 21 تا 30/22

ج

تعرفه های تبليغات قطار شهری

زمان در قطار شهریی تهران امری تعیین کننده در میزان مراجعه و استفاده از این وسیله حمل و نقل می باشد به عنوان مثال در روزهای پایانی هفته، ایام خاص نظیر روزهای پایانی سال، زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و ... قطار شهری با ازدحام جمعیت روبروست و نیز ساعات اولیه که آغاز به کار مراکز اداری و غیره می باشد (7-9) و آخر روز که پایان کار اداری است (19-16)، اوضاع به همین منوال است.

پتانسیل و حجم جابه جایی مسافر توسط قطار شهری در شهر آنچنان عظیم است که وسایل نقلیه ریلی دیگر را یارای رقابت با آن نیست و از این رو در تهران محور اصلی حمل و نقل عمومی را روی این وسیله نقلیه بنا نموده اند. معمولا80درصد از مشتریان قطار شهری مسافرین ثابتی هستند که قطار شهری را بدلیل سرعت انتقال و دوری از ترافیک سرسام آور شهری بعنوان وسیله نقلیه برای سفر مبدا و مقصد روزانه بصورت رفت و برگشت انتخاب می کنند این افراد غالبا در مشاغل و سلایق گوناگون هستند؛ مثل تجار بازار تهران ، کسبه، کارمندان، دانشجویان، دانش آموزان و ... .
میزان تاثیر گذاری بدلیل توالی و تکرار روزانه پیام و ارزش مستقیم بصری بسیار چشمگیر است، پیشنهاد ما برای اثبات این موضوع تحقیق میدانی در ایستگاه های انتخابی شما با یک گروه 100 نفری است.

در روز شروع طرح با 100 عدد پرسشنامه input و در پایان طرح با پرسشنامه output میزان اثر بخشی را می توان سنجید. سوالات پرسشنامه ای بنا به سیاست شرکت مربوطه و نوع تبلیغ ارائه شده باید تعبیه می گردد.

تعرفه تابلوهای داخل واگن‌های قطار شهری

تعداد تابلو

تقسیم بندی تابلوها

تعرفه یک ماهه (ریال)

102

70 تابلو در خطوط تهران - 32 تابلو در خط کرج

127/500/000

204

140 تابلو در خطوط تهران - 64 تابلو در خط کرج

255/000/000

306

210 تابلو در خطوط تهران - 96 تابلو در خط کرج

382/500/000

510

350 تابلو در خطوط تهران - 160 تابلو در خط کرج

625/000/000

714

490 تابلو در خطوط تهران - 224 تابلو در خط کرج

865/000/000

918

630 تابلو در خطوط تهران - 288 تابلو در خط کرج

1/100/000/000

1536

1120 تابلو در خطوط تهران - 416 تابلو در خط کرج

1/824/000/000

توضيحات:

با توجه به توسعه و تغییر در ناوگان حمل و نقل ریلی تهران و اضافه شدن قطارهای جدید به این ناوگان و همچنین تغییر در تعداد واگن ها در خط 5 ، چیدمان تابلوها در تعرفه جدید مطابق جدول فوق تنظیم گردیده است.

محاسبات بر مبنای نصب 2 تابلو در هر واگن كه جمعاً 14 تابلو در هر قطار تهران و 16 تابلو در هر قطار كرج میباشد ،‌ انجام شده و بطور مثال در بسته 102 تابلویی ،‌ تعداد 70 تابلو در خطوط تهران كه جمعاً 5 قطار را شامل می شود و 32 تابلو در خط كرج كه 1 قطار را پوشش می‌دهد محاسبه شده است.

برحسب تعداد تابلو از بسته 510 عددی به بالا تا 5% تخفیف در داخل تعرفه لحاظ شده است .

چنانچه قرارداد به صورت 3 ماهه منعقد گردد 10 % تخفیف لحاظ خواهد شد .

چنانچه قرارداد به صورت 6 ماهه منعقد گردد 15% تخفیف و یک بار طراحی و چاپ رایگان لحاظ خواهد شد .

تقسیم تعداد تابلوها در خطوط به منظور پوشش كامل تبلیغ انجام شده و هرگونه تغییر در تعرفه پیشنهادی اعم از انتخاب خط ، ‌واگن یا تابلو خاص شامل حداقل 10% افزایش تعرفه خواهد شد.

ابعاد تابلوها : ( 152*18) ، (64*40) ، (90*35) ، (130*27 ) ، (94*27) می باشد كه صرفاً جهت طراحی درج گردیده و انتخاب سایز با مشتری نمی باشد.

این تعرفه تا پایان سال جاری دارای اعتبار بوده و پس از آن تابع تغییرات احتمالی می گردد .

توضیحات :

قطارهای تهران شامل 7 واگن بوده كه در هر واگن حداقل 30 عدد دستگیره نصب می گردد كه تقریباً 210 عدد دستگیره در یك قطار می باشد . دستگیره ها در دو نوع تخت و حجم‌دار ارائه می‌گردد و ابعاد دستگیره های تخت 7*11 بوده كه مبلغ تعرفه در این نوع دستگیره بابت نصب آگهی در دو طرف آن است.

چنانچه جهت اكران محصول در دستگیره های حجم‌دار از قالب‌های موجود استفاده شود 20% به جدول تعرفه‌های فوق اضافه و در صورت نیاز به ساخت قالب جدید علاوه بر 20% افزایش تعرفه ، حداقل سفارش این نوع دستگیره تعداد 1500 عدد جهت قرارداد 3 ماهه و یا تعداد 4500 عدد جهت قرارداد 1 ماهه خواهد بود.

خط تهران - كرج فاقد دستگیره های تبلیغاتی می باشد .

تعرفه فضاهای تجاری - تبلیغاتی ایستگاه ها

رديف

نام ايستگاه

اجاره ماهيانه هر غرفه ( ريال)

1

شهید حقانی-امام خمینی-15خرداد-صادقیه-علم و صنعت

25/000/000 الی 30/000/000

2

مصلی- شهید بهشتی-مفتح-دروازه دولت-شوش-ترمینال جنوب-آزادی-بهارستان- امام حسین-كرج- گلشهر

12/000/000 الی 20/000/000

3

حرم مطهر-حسن آباد-میدان حر-طرشت-گلبرگ-وردآورد-چیتگر-دروازه شمیران

7/000/000 الی 11/000/000

4

خزانه-ایران خودرو-اتمسفر-شهید همت

3/000/000 الی 6/000/000

  توضيحات:

این فضاها قابلیت استفاده از انواع پاپ آپ و كانتر جهت امور سمپلینگ ،‌ پخش بروشور ، تراكت و انواع تبلیغات حضوری را دارا می باشد.

استفاد از فضاهای فوق جهت استقرار ماكت محصولات مختلف تا 70 برابر سایز واقعی (متناسب با فضای موجود) نیز امكان پذیر می باشد.

امكان اختصاص و بهره برداری از فضاهای تبلیغاتی در ایستگاههای دیگر با هماهنگی میسر می باشد.

تعرفه LCD های داخل واگن ها:

تعداد پخش / مدت تیزر

15 ثانيه

20 ثانيه

25 ثانيه

30 ثانيه

5 بار در هر مسیر حداقل 75 بار در هر روز ، 2550 بار در ماه

67/500/000

90/000/000

112/500/000

135/000/000

10 بار در هر مسیر حداقل 150 بار در هر روز

4500 بار در هر ماه

128/250/000

171/000/000

213/750/000

256/500/000

AC - ال سی دی دار - ردیف 500

182/250/000

243/000/000

303/750/000

364/500/000

توضيحات

قیمت ها در جدول فوق به ریال ارائه گردیده است.

پخش آگهی در ال سی دی های داخل واگن از ساعت 6 تا 22:30 انجام خواهد شد.

تعرفه آگهی های خارجی با 30% افزایش قیمت نسبت به جدول فوق قابل اجرا خواهد بود.

به ازای قرارداد 3 ماهه 10% اضافه پخش به عنوان تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.

به ازای قرارداد 6 ماهه 15% اضافه پخش به عنوان تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.

تعداد پخش بر مبنای حداقل 15 بار تردد هر قطار در روز محاسبه شده و بر حسب نیاز شركت قطار شهری تا 23 بار تردد نیز افزایش خواهد داشت كه در اینصورت مبلغی بابت تعداد تردد بیشتر محاسبه نخواهد شد.

بر حسب تعداد پخش تا 10% تخفیف در داخل تعرفه لحاظ گردیده است.

پخش آگهی های فوق بصورت همزمان در 56 عدد LCD ، 17 اینچ (یك قطار) انجام خواهد شد؛ به عبارتی هزینه پخش تیزر در هر LCD ثانیه‌ای كمتر از 40 ریال برآورد می گردد كه در نوع خود قابل توجه می باشد

دستگيره‌ها

ابزارهاي رسانه : تبليغات محيطي به صورت تخت و در قالب هاي خاص ( حجمي)

نوع و سايز : قالب پلاستيك فشرده نشكن در ابعاد 7*11 سانتيمتر دورو

محل قابل نصب :‌ خطوط تهران 1 و 2 و 4 . قابل استفاده در تمام واگن هاي قطارهاي AC و DC

محل تردد

تعداد قطار

تعداد دستگيره درهر واگن

تعداد واگن

تعداد دستگيره درهر قطار

تعداد دستگيره در هرخط

تعداد كل دستگیره

خط 1

48

30

7

210

10080

 

خط 2

34

30

7

210

7140

 

حط 4

6

30

7

210

1260

18480

 تابلوهای داخل قطارها

تابلوهاي داخل واگن با ابعاد مختلف و محل قرارگرفتن و ديد مناسب ( افقي و عمودي ) جهت تبليغ محصولات با تنوع زياد

ابزار رسانه : تبليغات محيطي

نوع وسايز : پلات 8 رنگ و لمينت براق با ابعاد (152×18 ، 64×40 ، 130×27 ،94×27،90×35 )

محل قابل نصب : كليه خطوط تهران و خط كرج در تمام واگن ها